Υγιεινή Διατροφή

Φαγόπυρο και οι ευεργετικές του ιδιότητες

Το φαγόπυρο ή αλλιώς μαύρο σιτάρι είναι ένα ψευδοδημητριακό, οι σπόροι του οποίου μοιάζουν με τους σπόρους των σιτηρών.

Έχει υψηλή διατροφική αξία και σε σχέση με τα δημητριακά, είναι πλούσιο σε πρωτεΐνες με την περιεκτικότητά του σε αυτές να κυμαίνεται στο 13%.

Παράλληλα, περιέχει φολικό οξύ, αλλά και αρκετά μέταλλα όπως, ασβέστιο, σίδηρο, χαλκό, μαγγάνιο, μαγνήσιο, κάλιο, σελήνιο, αλλά και ψευδάργυρο.

Φαγόπυρο & υγεία της καρδιάς

Λόγω της υψηλής του περιεκτικότητας σε ρουτίνη, έχει αντιοξειδωτικές & αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες. Συνεπώς, με την κατανάλωση φαγόπυρου, βελτιώνετε  σημαντικά το προφίλ των λιπιδίων στο αίμα σας. Ένα κακό λιπιδαιμικό προφίλ αποτελεί παράγοντας κινδύνου για καρδιακές παθήσεις ενώ αντίθετα η βελτίωση του μπορεί να αποτελέσει ασπίδα προστασίας κατά των καρδιαγγειακών παθήσεων.

Η ρουτίνη φαίνεται πως μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακής νόσου αποτρέποντας το σχηματισμό θρόμβων αίματος και μειώνοντας τη φλεγμονή και την αρτηριακή πίεση.

Φαγόπυρο και επίπεδα σακχάρου

Το φαγόπυρο, λόγω της υψηλής του περιεκτικότητας σε φυτικές ίνες και του χαμηλό γλυκαιμικού του  δείκτη, φαίνεται πως συμβάλει στη ρύθμιση των των επιπέδων σακχάρου στο αίμα και  μπορεί να καταναλωθεί και από άτομα με Διαβήτη.

Αφενός, οι επιδράσεις αυτές οφείλονται στο χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη του φαγόπυρου και αφετέρου σε ένα από τα συστατικά που περιέχονται σε αυτό, την ινοσιτόλη. Φαίνεται πως η ινοσιτόλη αυξάνει την ευαισθησία των κυττάρων στην ινσουλίνη, γεγονός που οδηγεί σε καλύτερη απορρόφηση της γλυκόζης από τα κύτταρα και τελικά σε καλύτερο έλεγχο των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα.

Φαγόπυρο και διατροφή για κοιλιοκάκη

Τέλος, το φαγόπυρο φαίνεται πως έχει θέση και στη διατροφή για κοιλιοκάκη. Όντας ψευδοδημητριακό δεν περιέχει γλουτένη. Ως εκ τούτου, δεν πυροδοτεί τα σύμπτωμα ατόμων που πάσχουν από κοιλιοκάκη – δυσανεξία τη γλουτένη. Για το λόγο αυτό μπορεί να αποτελέσει μία καλή εναλλακτική αμυλούχου συνοδευτικού στη διατροφή των ατόμων με κοιλιοκάκη.

Πως να εντάξουμε το φαγόπυρο στην καθημερινή μας διατροφή  ;

To φαγόπυρο, υπάρχει σε διάφορες  μορφές όπως:  αλεύρι από φαγόπυρο,  το οποίο  μπορεί να χρησιμοποιηθεί όπως και τα άλλα άλευρα, δηλαδή για ψωμί, πίτα, πίτσα, ζυμαρικά κ.ά. Μπορεί να αναμειχθεί με αλεύρι ολικής και να δώσει μια διαφορετική και πλούσια γεύση, ή και σκέτο αν έχετε δυσανεξία στη γλουτένη.

Έπειτα υπάρχουν και οι νιφάδες φαγόπυρου, οι οποίες είναι κατάλληλες για για πρωινό σε συνδυασμό με γάλα ή γιαούρτι, μέλι & διάφορα φρούτα εποχής.

Επίσης, μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε σαν το ρύζι π.χ. σε γεμιστά ή να το συνοδεύσετε βραστό με λαχανικά και κρέας, αφού αποτελείται κυρίως από σύνθετους υδατάνθρακες.

Τέλος, σε περιόδους νηστείας, μπορεί να συνδυαστεί με όσπρια (π.χ. φακές), δίνοντας ένα απίστευτα θρεπτικό πιάτο με όλα τα απαραίτητα αμινοξέα και μικρο-θρεπτικά συστατικά.

Εντάξτε λοιπόν το φαγόπυρο στην διατροφή σας και επωφελειθήτε από τις ευεργετικές του ιδιότητες.