Vegan διατροφή
Υγιεινή Διατροφή

Τι είναι τελικά η Vegan διατροφή;

Η Vegan διατροφή, είναι μια διατροφή η οποία παρέχει λιγότερες θερμίδες σε σύγκριση ακόμη και με την χορτοφαγική διατροφή, καθώς εκτός της αποχής από το κρέας, υπάρχει και αποχή από τα λιπαρά των γαλακτοκομικών (γάλα, τυρί, βούτυρο κ.ο.κ.). Η Vegan διατροφή στηρίζεται στην κατανάλωση φρούτων, δημητριακών και λαχανικών τα οποία  έχουν πολύ χαμηλότερη έως καθόλου περιεκτικότητα σε λιπαρά σε σχέση με το κρέας και τα γαλακτοκομικά.

 

Τι ελλείψεις σε θρεπτικά συστατικά, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία μπορεί να προκαλέσει η υιοθέτηση μίας Vegan διατροφής;

Οι συνηθέστερες ελλείψεις σε μια Vegan διατροφή είναι κυρίως η πρωτεΐνη, ο σίδηρος και η βιταμίνη B12. Όμως με τις κατάλληλες  διατροφικές επιλογές, με την βοήθεια ειδικού και με την χρήση συμπληρωμάτων όπου αυτά κρίνονται απαραίτητα, αυτές οι ελλείψεις μπορούν να εξαλειφθούν.

 

Εναλλακτικές πηγές βιταμίνης Β12

  • Tόφου
  • Eνισχυμένες τροφές όπως δημητριακά και φυτικά γάλατα
  • Διατροφική μαγιά

Εναλλακτικές πηγές πρωτεΐνης

  • Κινόα
  • Μανιτάρια
  • όσπρια σε συνδυασμό με υδατάνθρακα (π.χ. φακόρυζο)

Εναλλακτικές πηγές σιδήρου

  •   Όσπρια
  • Σταφίδες
  • Αποξηραμένα σύκα
  • Σπανάκι
  • Φασόλια σόγιας
  • Ξηροί καρποί

Και διάφοροι σπόροι όπως ο λιναρόσπορος και ο κολοκυθόσπορος.

 

Η κατανάλωση σιδήρου, είναι καλό να συνδυάζεται με κατανάλωση βιταμίνης C, καθώς έτσι αυξάνεται η απορρόφηση του.

Καλές πηγές βιταμίνης C αποτελούν τα παρακάτω τρόφιμα

  • Εσπεριδοειδή
  • Πιπεριές
  • Μπρόκολο
  • Ακτινίδιο

Το ασβέστιο και τα ωμέγα-3 δεν αποτελούν πρόβλημα, αφού υπάρχουν πολλά προϊόντα εμπλουτισμένα με ασβέστιο, ενώ καλή πηγή του είναι και τα αμύγδαλα, το ταχίνι, τα αποξηραμένα σύκα.

Τι πρέπει να προσέξει κάποιος που ακολουθεί μια vegan διατροφή ;

Αρκετές φορές το γεγονός ότι κάποιος στρέφεται στην vegan διατροφή δεν σημαίνει απαραίτητα ότι κάνει και υγιεινές διατροφικές επιλογές. Το κύριο μέλημα του συγκεκριμένου τύπου διατροφής είναι η προστασία των ζώων κι όχι απαραίτητα η υγιεινή διατροφή.Επειδή υπάρχει ένας εκτεταμένος αποκλεισμός κάποιων ομάδων τροφίμων τα οποία παρέχουν απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, οφείλεται να γίνεται αναπλήρωση των συγκεκριμένων συστατικών από άλλες πηγές τροφίμων.

Όμως, όταν δεν υπάρχουν οι γνώσεις είναι πολύ συχνό φαινόμενο ένας vegan να κάνει υπερκατανάλωση  τηγανητών  και επεξεργασμένων τροφίμων  όπως είναι : οι τηγανητές πατάτες, διάφοροι φυτικοί κεφτέδες ( ρεβυθοκεφτέδες, κολοκυθοκεφτέδες), πατατάκια κ.α.  Η συχνή κατανάλωση τέτοιων επεξεργασμένων τροφίμων, καθώς και η μη αναπλήρωση απαραίτητων θρεπτικών στοιχειών, σε βάθος χρόνου θα έχει δυσμενείς επιπτώσεις στην υγεία.

Η έλλειψη Β12, πρωτεΐνης, σιδήρου μπορεί να οδηγήσει σε τεράστια αδυναμία, κόπωση, αναιμία, ίκτερο, ζάλη, αποδυνάμωση της μνήμης κ.α.