διατροφή κοιλιοκάκη
Υγιεινή Διατροφή

Κοιλιοκάκη: Τι πρέπει να τρώμε & τι να αποφεύγουμε;

Η κοιλιοκάκη είναι μια αυτοάνοση διαταραχή του λεπτού εντέρου που εμφανίζεται σε γενετικά προδιατεθειμένα άτομα όλων των ηλικιών από τη μέση βρεφική ηλικία. Τα συμπτώματα περιλαμβάνουν χρόνια διάρροια, αδυναμία ανάπτυξης (σε παιδιά), και κόπωση, ενώ έχουν περιγραφεί και συμπτώματα
σε άλλα συστήματα οργάνων.Σε αντίθεση με άλλες ασθένειες, η κοιλιοκάκη δεν επιδέχεται φαρμακευτικής θεραπείας ή χειρουργικής επέμβασης. Αυτό που μπορεί να βοηθήσει είναι μια διατροφή απαλλαγμένη από γλουτένη, αποτελεί την ιδανική αντιμετώπιση. Σας παρουσιάζουμε έναν οδηγό με τις ιδανικότερες τροφές που μπορείτε να καταναλώνετε και τις τροφές που είναι καλό να αποφεύγετε, όσοι υποφέρετε από κοιλιοκάκη.

ΤΡΟΦΕΣ ΚΑΤΑΛΛΗΛΕΣ 

  • Φασόλια (κόκκινα, garbanzo, pinto, ή μαυρομάτικα)
  • Σπόροι (Chia, κολοκύθα ή ηλιέλαιο)
  • Ξηροί καρποί (καρύδια, macadamias, ή φιστίκια)
  • Βιολογικά και ελευθέρας βοσκής κρέατα (όχι παναρισμένα, ή με κάποιο άλλο κουρκούτι ή μαριναρισμένα)
  • Ψάρια (Σολομός Αλάσκας [όχι ιχθυοκαλλιέργειας], σαρδέλα, γαύρος, ρέγγα, όχι παναρισμένα ή με κάποιο άλλο κουρκούτι ή μαριναρισμένα)
  • Απεριόριστες ποσότητες φρούτων και λαχανικών βιολογικής καλλιέργειας, χωρίς γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς (GMOs)
  • Μη παστεριωμένο γάλα και γιαούρτι από ζώα ελευθέρας βοσκής
  • Υγιείς πηγές λίπους (μη παστεριωμένο βούτυρο από ζώα ελευθέρας βοσκής, καρύδες και λάδι καρύδας, ελιές, ελαιόλαδο και αβοκάντο)
Παρόλο που υπάρχουν είδη αλευριού που περιέχουν υψηλές ποσότητες γλουτένης, υπάρχουν και οι ακόλουθες ποικιλίες που είναι φιλικές προς τους ασθενείς με κοιλιοκάκη:
  • Αμάραντος
  • Αραρούτι
  • Φαγόπυρο
  • Λινάρι
  • Κεχρί
  • Κινόα
  • Ζαχαρόχορτο
  • Ταπιόκα
ΑΨΕΦΗΜΑΤΑ
  • Νερό που φιλτράρεται χρησιμοποιώντας υψηλής ποιότητας σύστημα διήθησης και δεν είναι εμφιαλωμένο.
  • Καφές που παρασκευάζεται από φρέσκους, οργανικούς και ολόκληρους κόκκους καφέ, που είναι κατάλληλα αποξηραμένοι και ψημένοι, χωρίς προσθήκη ζάχαρης ή γάλακτος.
  • Οργανικό πράσινο τσάι που καλλιεργείται σε καθαρό φυσικό περιβάλλον.
  • Χυμοί λαχανικών ή φρούτων από βιολογικά λαχανικά ή φρούτα. Οι χυμοί φρούτων θα πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο όμως, καθώς μπορεί να περιέχουν μεγάλες ποσότητες φρουκτόζης.

ΤΡΟΦΕΣ ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΕΣ

Ο γενικός κανόνας είναι ότι πρέπει να αποφεύγετε τις τροφές που περιέχουν γλουτένη.
Πιο συγκεκριμένα, τροφές που παρασκευάζονται ή περιέχουν τα ακόλουθα σιτηρά και άλευρα:

  • Κριθάρι
  • Αλεύρι από σκληρό σιτάρι
  • Σίκαλη
  • Αλεύρι Graham
  • Τριτικάλε
  • Άσπρο αλεύρι
  • Αλεύρι από σιτάρι που φουσκώνει μόνο του
  • Προϊόντα σιταριού, όπως φαρίνα, κορασάν (kamut), σιμιγδάλι, και πλιγούρι
  • Κουσκούς
Επιπλέον, μην καταναλώνετε καμία από τις ακόλουθες τροφές αν δεν έχουν την ένδειξη «χωρίς γλουτένη» ή αν δεν έχουν παρασκευαστεί από υλικά που δεν περιέχουν στην σύστασή τους γλουτένη:
  • Προϊόντα φούρνου, όπως κρουτόν, ψωμί, πίτες, κέικ, γλυκά, μπισκότα ή κράκερς, ζυμαρικά ή Udon νούντλς
  • Panko (Ιαπωνικά κρουτόν ψωμιού)
  • Επεξεργασμένα τρόφιμα όπως απομίμηση κρέατος ή θαλασσινών και σκευάσματα κρέατος σε κονσέρβα
  • Μείγματα καρυκευμένου ρυζιού και σνακς από τορτίγια ή πατάτα
  • Ζωμούς, σάλτσες, (όπως η σάλτσα σόγιας) και σάλτσες για σαλάτες
  • Λαχανικά με σάλτσα
  • Σούπες και βάσεις σούπας
Αποφύγετε την κατανάλωση των ακόλουθων αφεψημάτων, καθώς μπορεί να περιέχουν συστατικά
με γλουτένη:
  • Στιγμιαία ροφήματα (καφές, τσάι από βότανα ή κακάο με κόκκους)
  • Γάλα σε σκόνη
  • Σοκολάτα ή γάλα που περιέχει δημητριακά
  • Αφεψήματα από ρύζι ή σόγια που περιέχουν ένζυμα κριθαριού
  • Μπύρα και τζιτζιμπίρα
  • Ποτά με αρωματικά σιρόπια άγνωστης προέλευσης
  • Κόκκους δημητριακών ή ποτά βύνης

Τέλος διαβάζετε πάντα τις ετικέτες στα τρόφιμα ώστε να είστε σίγουροι ότι δεν περιέχουν γλουτένη. Αν δεν μπορείτε να βεβαιωθείτε αν ένα συγκεκριμένο προϊόν περιέχει γλουτένη, μην το καταναλώσετε. Ακόμη και μια μικρή ποσότητα γλουτένης μπορεί να προκαλέσει δυσάρεστα συμπτώματα. Να προσθέτετε νέες τροφές στην διατροφή σας μια-μια ώστε να δίνετε τον χρόνο στον οργανισμό σας να ανταποκριθεί σε περίπτωση προβλήματος ή αφομοίωσης της συγκεκριμένης τροφής.

Πηγές: